Translate

onsdag 27 augusti 2014

Rasist?

Inför det stundande valet så är känslorna ibland överväldigande hos en del människor. Sonen blir unfriendad på fb för att han är aktiv Folkpartist, själv har jag många fb-vänner som ber mig att plocka bort dom som vän om jag kommer att rösta på SverigeDemokraterna. Allt detta gör mig så fundersam. Vi lever i ett demokratiskt land, men tillåter inte våra vänner och bekanta att ha en annan åsikt än oss själva. Är jag rasist om jag tycker det är fel att våra partier inte tar en debatt med Jimmie Åkesson. Att strunta i hans åsikter och vända han ryggen, får det hans anhängare att ändra inställning? I mitt tycke så är det bästa sättet att ta debatten med partiet och visa för omvärlden att deras politik inte håller. Är jag rasist om jag inte tycker att Sverige har en bra flyktingpolitik just nu? Är jag rasist om jag ändå tycker att det behövs ett parti som rör om lite grann i grytan och får andra partier att ta tag i frågan? Är jag rasist om jag tycker att vi i dag inte tar så väl hand om våra flyktingar? Är jag rasist om jag tycker att handläggningen är alldeles för långdragen för de flyktingfamiljer som varit i Sverige i 7-8 år och sen blir ivägskickade? Är jag rasist om jag tycker det är fel att vi ska betala massor av pengar varje dag, till att hysa utländska fångar i våra svenska fängelser, för att deras hemländer vägrar ta emot dem? Är jag rasist om jag tycker att dessa pengar borde gå till sjukvård, skola och äldrevård? Listan kan göras lång.....Kommer jag inte att kunna vara vän med någon för att hen är kristen, muslim, Socialdemokrat, Folpartist, Sverigedemokrat eller homosexuell? Listan kan göras lång och själv tycker jag det är farligt när man väljer att inte se, man unfriendar, man vänder ryggen till, man tar inte debatten med mera. Jag är rädd om våran demokrati och accepterar att vi inte alla tänker likadant. Sen hoppas jag att man genom information, diskussioner och acceptans kan få ett bra Sverige att leva i. Oavsett om jag är född i Sverige eller ett annat land.

2 kommentarer:

  1. Hm - vill du verkligen ha svar på var och en av frågorna så måste du först definiera vad DU menar med "rasist".
    Jag menar att begreppet inte alls är enkelt, att betydelsen har förändrats och förskjutits. Att diskutera och samtala är väl sällan fel, dock måste förstås var och en få bestämma VILKA diskussioner man vill delta i.
    Jag tror mig ha kontakt med personer inom vartenda ett av de politiska partierna, även inom SD (även om just den kontakten inte är alldeles enkel, men den fortgår med undvikande av en del samtalsämnen).
    Vet du, jag är rätt glad att jag inte finns på Facebook, och har "vänner" som jag inte vet ett dyft om. Ett bekymmer mindre, här i livet. :)
    Berit E

    SvaraRadera