Translate

lördag 14 mars 2015

Sneakpek på min guldklocka !

 Före Jul var jag på middag och utdelning av guldklocka eftersom jag har varit anställd hos min arbetsgivare på fast tjänst nu i 25 år. Glädjande nog fick jag istället för guldklockan välja något annat av bestående värde, såsom konst. Valet för mig var enkelt, såklart ville jag ha ännu en oljemålning av konstnären Erik Hedin. Erik har varit väldigt upptagen och fullbokad med porträtt, men nu är min tavla på gång. Den här gången blir det min ryss Prozac som Erik målar. Han målar av en bild som togs i st. Petersburg när Prozac var 11 veckor gammal. Prozac var 16 veckor när han flyttade hit. Utmaningen med det här fotot är att fotografen ljusade upp det ordentligt, förmodligen för att detaljerna skulle synas bättre på Prozac. Tycker själv att det är svårt att fånga uttrycken som han har på fotografier eftersom han är så mörk. Nu är alla fall Erik på gång och han visade mig en föraning om vad som komma skall. Tavlan är 40x40 cm stor, plus ramen som är ca 7 cm bred. Nu skall det på flera lager av färg tills Erik känner att han får fram den pälsnyans som Prozac har. Den har han fått se på andra bilder. Som ni förstår har Erik inget lätt jobb med den här tavlan och jag är väldigt tacksam att han vill göra den. Jag bad även Erik att måla päls under Prozacs mage, då han hade väldigt naken bebismage.
Detta är bilden Erik målar av, Prozac 11 veckor gammal. Han ser vit ut under magen, men det är pälslöst där just då. Nu kan jag knappt bärga mig tills jag får hänga tavlan på väggen .

3 kommentarer:

  1. Så spännande, att få se det färdiga verket!
    Tills dess får du väl nöja dig med originalet, hehehe.
    Berit E

    SvaraRadera
  2. Aaaa, vilken tur att originalet är mitt Berit hahaha...

    SvaraRadera